Λέει το ρητό: «νηστεία, αγρυπνία, προσευχή ουράνια χαρίσματα λαβών». Τι ωραία, τι παρηγορητικά λόγια που είπαν οι άγιοι Πατέρες, για να μας ικανοποιήσουν! Έφεραν πρώτα πρώτα τη νηστεία, τη μητέρα των αρετών, για να μας προθυμοποιήσουν· κατόπιν την αγρυπνία και έπειτα την προσευχή.
Νηστεία θα πιάσουμε και εμείς, αδελφές· να παύσουν πια οι θόρυβοι· να παύσουν οι φασαρίες και οι ταραχές αυτής της ανόητης της κοιλιάς. Έφθασαν οι ημέρες της νηστείας· της καλής νηστείας. Όταν ο άνθρωπος θέλει να ζητήσει οτιδήποτε από τον Θεό, πρέπει να νηστέψει, για να του το δώσει. Είναι τόσο ικανοποιητική, τόσο αποτελεσματική η νηστεία. Καταπραΰνει τα νεύρα, καταπαύει τα πάθη, αποθηκεύει την υπομονή μέσα στην καρδιά, καθαρίζει τον νου, αδυνατίζει τις συγχύσεις και τα σκάνδαλα· διότι κάθε σύγχυση και ταραχή παύει, όπου γίνεται η νηστεία. Διώκεται η λογομαχία, φεύγει η πολυλογία, και ο άνθρωπος γίνεται κατανυκτικός, γίνεται πράος, σιωπηλός και δυσκολοκίνητος στο να λέει. Διότι η εγκοπή του φαγητού δεν δίνει διάθεση στη γλώσσα να ομιλεί· έστω και καλά λόγια· και αυτά ακόμα βαρύνεται να τα πει. Μόνο καταγίνεται ημέρα και νύκτα να ικετεύει τον Θεό· διότι κατόπιν από τη νηστεία θα έλθει η αγρυπνία και κατόπιν η προσευχή.
Δεν λησμονεί ο νηστευτής καμία αρετή· διότι η νηστεία θα τα φέρει όλα. Η νηστεία μαραίνει όλα τα πάθη· αποφεύγει τους περιπάτους και τα πεζοδρόμια· δεν επιθυμεί τις συνομιλίες· ομιλώ για καλογέρους, για εδώ μέσα λέω· διότι για τον άλλον κόσμο δεν έχω να πω τίποτα. Όταν πεινά η κοιλιά, αφήνει το στόμα να ομιλεί; Αφήνει τα μάτια να μετεωρίζονται και να περιεργάζονται εδώ και εκεί; Αφήνει τα αυτιά ελεύθερα να ακροάζονται; Όχι! Αλλά θέλει ο άνθρωπος όλο να ησυχάζει· όλα τα μέλη να είναι ήρεμα και γαλήνια· τότε θα έλθει και η χάρη του Θεού.
Γι’ αυτό λέει: «νηστεία, αγρυπνία, προσευχή, ουράνια χαρίσματα λαβών». Κανένα πράγμα δεν κάνει κέφι στον νηστευτή. Η νηστεία ταπεινώνει το σώμα και ησυχάζει το πνεύμα· η αγρυπνία λεπταίνει τον νου και τον κάνει να σκέπτεται όλο τα ουράνια. Στην αγρυπνία ακολουθεί η προσευχή, η οποία ικετεύει, για να έλθει η χάρη του Αγίου Πνεύματος.
Και εγώ, με αυτό το βρωμισμένο και αχρείο σώμα που βλέπετε εμπρός σας, τα δοκίμασα και τα είδα αυτά ένα καιρό. Ούτε να ομιλεί έχει κέφι αυτός που νηστεύει, ούτε να κοιμάται ούτε για κανένα άλλο πράγμα φροντίζει· μόνο σκέπτεται, μόνο φωτίζεται, πως να βρει τρόπους, για να εξιλεώσει τον Θεό.
Αυτά τα τρία αρμόζουν σ’ εμάς, αδελφές, να τα εργαζόμαστε: νηστεία, αγρυπνία, προσευχή, για να λάβομε ουράνια χαρίσματα. Άλλο δεν γυρεύεις, όταν έχεις αυτά, παρά μόνο να βρεις κανένα καντουνάκι να καθίσεις ένα κουβαράκι, με δεμένα χέρια, με συμμαζεμένο νου και σώμα και να φωνάζεις ενδομύχως: «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με». Μέρα-νύκτα αυτά ζητεί η νηστεία. Πάλι, αν φας καλά και χορτάσεις την κοιλιά σου, δεν έχει παρά να βαρύνεις και να σου έλθει ύπνος. Κοιλιά γεμάτη δεν κατορθώνει καμία αρετή.
Αυτά όλα τα ξέρετε σεις καλύτερα από μένα· αλλά θέλω να σας δώσω κάποια προθυμία, θέλω να σας δυναμώσω· διότι φθάσαμε στη νηστεία, αδελφές· θα πληθύνουν οι αγρυπνίες, θα πληθύνουν οι προσευχές, και θέλω να σας σκουντήσω, τρόπον τινά, για να προβείτε σ’ αυτά. Η προσευχή δεν είναι κανένα έργο κοπιαστικό· δεν είναι να κτυπάς τα χέρια σου και τα πόδια σου και να κουράζεις το σώμα σου· είναι μια εργασία εσωτερική· είναι μία κατάνυξη θερμή της ψυχής. Χρειάζεται όμως η προσευχή να είναι ενωμένη με τη νηστεία και με την αγρυπνία· ένα σώμα να είναι. Θα μας πολεμήσει όμως ο σατανάς σ’ αυτά, και αλίμονο, αν μας κυριεύσουν τα εναντία. Διότι η νηστεία μαραίνει τα πάθη, η αγρυπνία τα νεκρώνει και η προσευχή δίνει φτερά στον άνθρωπο, τον ανεβάζει στους ουρανούς, χαρίζει ουράνια χαρίσματα.
Δεν δίνονται όμως αυτά απλώς και ως έτυχε. Θα κοπιάσεις, θα μοχθήσεις, θα αγωνισθείς, για να τα απολαύσεις. Πρέπει να φύγουν τα ακάθαρτα, διότι δυσκολεύεται να έλθει η χάρη του Θεού στην ακάθαρτη καρδιά. Δυσκολεύεται να δώσει ο Θεός τη χάρη Του στον εν αμελεία και στον εν κραιπάλη και μερίμναις βιοτικαίς. Δεν δίνονται τα ουράνια χαρίσματα όπου δεν υπάρχουν αυτά τα τρία: νηστεία, αγρυπνία, προσευχή…
Φύγετε, αδελφές, την πολυφαγία και πιάστε την εγκράτεια· όχι όμως μόνο στο φαγητό, αλλά και στη γλώσσα και στους οφθαλμούς και στα χέρια και στα πόδια και παντού. Δεν είναι μόνο να εγκρατευόμαστε και να νηστεύουμε στα φαγητά και έπειτα να έχουμε χίλια-δυο μέσα στον νου μας να μας συγχύζουν και να μας ανησυχούν.
Γι’ αυτό είναι ανάγκη παντού να έχουμε χαλινάρι. Αν δεν βάλεις χαλινάρι προπάντων στη γλώσσα και στον νου σου, δεν είναι εύκολο να λάβεις ουράνια χαρίσματα…
Ο δε Θεός της ειρήνης και της αγαθοσύνης να εξαποστείλει τα ουράνια χαρίσματα· να μαράνει τα πάθη μας και να διώξει τους πειρασμούς. Όχι να τους διώξει, διότι δεν είναι καλό να φύγουν οι πειρασμοί, αλλά να μας δώσει δύναμη να πολεμούμε και να τους νικούμε. Η Κυρία Θεοτόκος, η βοήθεια των ασθενών και η δύναμη των αδυνάτων, να δώσει και σ’ εμάς δύναμη και βοήθεια.
(16 Απριλίου 1946)
Από το περιοδικό “Ορθ. Φιλόθεος Μαρτυρία”, Διδαχές από άγιες μορφές, Εκδ. Ορθόδοξος Κυψέλη, σελ. 17.
πηγή: koinoniaorthodoxias
emmanouil3@yahoo.com said:
Όλα τα κακά συμβαίνουν διότι δεν προσέχουμε στην ανάγνωση της Αγίας Γραφής, αυτό έχει καταστρέψει τα πάντα. (Ιερός Χρυσόστομος).
Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ.
(Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).
Ο ιερός Χρυσόστομος αναφέρει…
‘’ Όπως δεν είναι δυνατόν ποτέ, κανένας άνθρωπος να ζήσει χωρίς καρδιά, έτσι δεν είναι δυνατόν ποτέ, κανένας άνθρωπος και με κανένα τρόπο να σωθεί, χωρίς τη γνώση της Αγίας Γραφής και την τήρηση των δογμάτων αυτής, με ευγνωμοσύνη και ανδρεία.
Όλα τα κακά συμβαίνουν διότι δεν προσέχουμε στην ανάγνωση της Αγίας Γραφής, αυτό έχει καταστρέψει τα πάντα. Η άγνοια της Αγίας Γραφής είναι η αιτία που βλάστησε η μεγάλη καταστροφή των αιρέσεων.
Τίποτα δεν είναι ισχυρότερο, από τα λόγια της Αγίας Γραφής. Είναι ισχυρότερα και από τα θαύματα. Όταν έκανε θαύματα ο Χριστός ο κόσμος αντέλεγε, όταν τους ανέφερε λόγια από τις Γραφές σιωπούσαν και δεν μπορούσαν σε τίποτα να απαντήσουν. Για το λόγο αυτό η Αγία Γραφή αποτελεί πλήρης απόδειξη της αληθείας των δογμάτων της πίστεώς μας .
Όποιος προσέχει στη μελέτη της Αγίας Γραφής, δεν ζητάει θαύματα.
Η μελέτη αυτής, καθαρίζει την ψυχή και την αγιάζει. Καθιστά τα μάτια της ψυχής μας οξύτατα, υγιές και λαμπρά, είναι η αλάνθαστη ζυγαριά, ο γνώμονας και ο κανόνας του πνεύματος. Είναι κριτήριο των όντων, ακριβές και απαραπλάνητο.
Τίποτα δεν υπάρχει ωραιότερο και τίποτα υγιεινότερο από την ψυχή εκείνη που τρέφεται με τους λόγους της Γραφής, στέκεται πάνω από κάθε ασθένεια, από κάθε πείνα, από κάθε αδυναμία και δύσκολη κατάσταση, κανένας δεν θα μπορέσει αυτή να την νικήσει, όπως το αδαμάντινο σώμα δεν μπορεί ο σίδηρος να το χαράξει.
Αυτή μας οδηγεί στο Θεό και μας παρέχει την Θεογνωσία, αυτή δημιουργεί πρόβατα, μας διαφυλάττει και δεν αφήνει τους λύκους να εισέλθουν, μας καθιστά ασφαλείς και δεν μας αφήνει να πλανόμαστε.
Δια μέσου αυτής μπορούμε να αναγνωρίζουμε τους πραγματικούς ποιμένες από τους ψεύτικους ή πλανεμένους.
Μας κάνει φοβερούς στους δαίμονες. Μας εξοπλίζει την γλώσσα και το μυαλό μας ως η μάχαιρα του Αγίου Πνεύματος.
Η μελέτη της Αγίας Γραφής είναι η τροφή της ψυχής, ο στολισμός της, το φάρμακο της και η ασφάλεια της, την κάνει επιτήδεια και τη μαλακώνει.
Με αυτήν διορθώνουμε τους πάντες.
Χωρίς την ανάγνωση της Αγίας Γραφής δεν είναι δυνατό να γίνει κανένας τέλειος. Η φύση της ψυχής μας είναι τέτοια που είτε σώζεται, είτε καταστρέφεται παντελώς, εξαιτίας των λόγων της Αγίας Γραφής. Αυτοί που θέλουν να σωθούν ας προσέξουν στην μελέτη της Αγίας Γραφής.
‘Όταν δει ο Θεός ότι ενδιαφερόμαστε πολύ να κατανοήσουμε την Αγία Γραφή, αμέσως μας φωτίζει τη σκέψη μας και αποκαλύπτει στην ψυχή μας την αληθινή διδασκαλία.
Δεν είναι ποτέ δυνατόν να μην πειστεί εκείνος που μελετάει την Αγία Γραφή χωρίς προκατάληψη.
‘Όταν μελετάμε την Αγία γραφή, μας μιλάει Ο ίδιος Ο Χριστός, οι Θεοφόροι μαθητές Του και οι προφήτες, μας μιλάει Το ίδιο Το Πανάγιο Πνεύμα (και δεν υπάρχει μέσα στην Αγία Γραφή τίποτα το ανθρώπινο). Ενώ όλα τα άλλα αναγνώσματα είναι γνώμες και θεωρίες ανθρώπων.
Ποιός είναι ο χοίρος που καταπατεί τους μαργαρίτες ? Αυτός που δεν θεωρεί την Αγία Γραφή πολύτιμη και άξια σεβασμού. Και ποιος είναι τόσο άθλιος που να μην την θεωρεί άξια σεβασμού και πολυτιμότερη από οτιδήποτε άλλο ? Αυτός που δεν της αφιερώνει μήτε τόση ώρα όσο στις πόρνες και στα άλλα σατανικά θεάματα. Και ενώ ο Θεός προστάζει να ακούμε και να εκτελούμε τους λόγους του, εμείς τους περιφρονούμε και βλέπουμε αλλού…
Τέλος λέει. Θέλεις να δεις τη δύναμη και την πανουργία του διαβόλου, ξεκίνησε την μελέτη της Αγίας Γραφής και θα δεις ότι δεν θα σε αφήνει. Διότι η περιφρόνηση της ακρόασης των θείων γραφών, προδίδει σατανική διάνοια, που δεν μας αφήνει να δούμε το θησαυρό και να κερδίσουμε τον πλούτο του ουρανού. ‘’
Και καταλήγει στο τελικό συμπέρασμα ο ιερός Χρυσόστομος…
Η μοναδική οδός σωτηρίας μας και η ακράδαντη πίστη μας στο Θεό, προέρχεται μόνο από την μελέτη της Αγίας Γραφής, και την τήρηση των δογμάτων αυτής, με ευγνωμοσύνη και ανδρεία .
Μου αρέσει!Μου αρέσει!